V systému nejsou žádné aktuality.
Obdobně jako u zrakového vnímání zde nejde jen o správnou citlivost ucha pro vnímání zvuků a jejich frekvencí, ale především o zpracování zvuků v mozkových centrech. Kvalita této oblasti je později ve škole důležitá především pro nácvik správného psaní (např. správné slyšení délek, rozlišování písmen, apod.).
Níže přináším několik tipů, jak sluchové vnímání dítěte podpořit a rozvíjet:
• rozlišování různých zvuků (při zavázaných očích poznat zvuk sirek, peněz, klíčů, poznávání zvuků hudebních nástrojů, přírodních zvuků apod.)
• napodobování rytmu vytleskáním (říkadla, básničky)
• rozpoznání první a poslední hlásky ve slově (nejdříve určujeme samohlásky, až po jejich zvládnutí souhlásky; při zadávání vždy danou hlásku ve vyslovování zvýrazníme)
• rozpoznání hlásky uprostřed slova - dítě se snaží správně určit, zda přednesené slovo obsahuje danou hlásku
• podobně (jako je uvedeno výše pro hlásky) pak rozpoznávání předem dohodnuté slabiky, kterou při přednesu, v počáteční fázi můžeme, můžeme zvýraznit
• rozdělování slov na slabiky - vhodné s vytleskáváním
• vymýšlení slov, začínajících na nějakou zadanou hlásku nebo slabiku (KO-lo, KO-pačky, KO-loběžka…)
• slovní fotbal (na poslední hlásku, slabiku)
• poznávání rozhláskovaných slov - nejprve trojhlásková (např. předříkáváme po hláskách: s-ý-r, d-ů-m, č-á-p,…atp., následně po zvládnutí kratší slova vícehlásková - například: m-á-m-a, d-o-m-a, a-h-o-j atp.)
• sluchové rozlišování (diferenciace):
Další zábavná cvičení naleznete v následujících pracovních sešitech:
Frančíková’R.; Štanclová E., Šimonovy pracovní listy 15: Rozvoj sluchového vnímání, rozlišování hlásek, slabik a slov
Sluchové vnímání: příprava na výuku čtení a psaní, reedukace poruch učení. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-352-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Pavučinka: soubor cvičení sluchového vnímání : cvičení sluchového vnímání a rozlišování délky samohlásek, slabik dy-di, ty-ti, ny-ni a sykavek. Ilustroval Lída ŠÁMALOVÁ. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010. ISBN 978-80-7311-111-3.
Frančíková’R.; Štanclová E., Šimonovy pracovní listy 15: Rozvoj sluchového vnímání, rozlišování hlásek, slabik a slov
Sluchové vnímání: příprava na výuku čtení a psaní, reedukace poruch učení. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-352-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Pavučinka: soubor cvičení sluchového vnímání : cvičení sluchového vnímání a rozlišování délky samohlásek, slabik dy-di, ty-ti, ny-ni a sykavek. Ilustroval Lída ŠÁMALOVÁ. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010. ISBN 978-80-7311-111-3.
Pro nácvik můžete využít pracovní listy, které jsou ke stažení níže.
sluchove vnimani - riegrovka.pdf | Stáhnout |
Název školy: | Základní škola Svitavy, Riegrova 4 |
Adresa: | Riegrova 600/4, Svitavy, 56802 |
IČ: | 49328263 |
Datová schránka: | zz7msvs |
Mgr. Milena Baťková | ředitelka | batkova@riegrovka.cz | Tel.: 739 630 519 |
Mgr. Lenka Pražanová | zástupkyně řed. | prazanova@riegrovka.cz | Tel.: 605 158 932 |
Renata Tichá | hospodářka | ticha@riegrovka.cz | Tel.: 739 630 517 |
Hana Krčmářová | školní družina | krcmarova@riegrovka.cz | Tel.: 739 630 518 |