V systému nejsou žádné aktuality.

Rychlé odkazy
 

Než půjdu na Riegrovku - 3. díl - Sluchové vnímání

9.února 2023  |   Předškolák  |     |  

Obdobně jako u zrakového vnímání zde nejde jen o správnou citlivost ucha pro vnímání zvuků a jejich frekvencí, ale především o zpracování zvuků v mozkových centrech. Kvalita této oblasti je později ve škole důležitá především pro nácvik správného psaní (např. správné slyšení délek, rozlišování písmen, apod.).


Níže přináším několik tipů, jak sluchové vnímání dítěte podpořit a rozvíjet:

• rozlišování různých zvuků (při zavázaných očích poznat zvuk sirek, peněz, klíčů, poznávání zvuků hudebních nástrojů, přírodních zvuků apod.)

• napodobování rytmu vytleskáním (říkadla, básničky)

• rozpoznání první a poslední hlásky ve slově (nejdříve určujeme samohlásky, až po jejich zvládnutí souhlásky; při zadávání vždy danou hlásku ve vyslovování zvýrazníme)

  • Pro práci použijeme předměty či obrázky. Obrázky jsou poskládány do řady vedle sebe a všechna slova začínají na stejnou hlásku. Dítě pojmenovává obrázky v pořadí zleva doprava a má poté za úkol nalézt společný znak všech obrázků, tzv. hlásku, na kterou všechna slova začínají. Snaží se vymyslet další slova, která začínají na danou hlásku.
  • Dítě poslouchá a rodič předříkává různá slova. Dítě zvedne ruku pouze tehdy, začíná-li slovo konkrétní, domluvenou hláskou.
  • Hledání obrázků, předmětů začínající konkrétní hláskou. Připravíme nejrůznější předměty či obrázky. Po vyhlášení konkrétní hlásky dítě vybírá z nabízených předmětů, obrázků ta, která začínající danou hláskou.
  • hádanky s určováním hlásky - například: „Začíná to na S, je to zvíře a má to dlouhý chobot. Co je to?“

• rozpoznání hlásky uprostřed slova - dítě se snaží správně určit, zda přednesené slovo obsahuje danou hlásku

• podobně (jako je uvedeno výše pro hlásky) pak rozpoznávání předem dohodnuté slabiky, kterou při přednesu, v počáteční fázi můžeme, můžeme zvýraznit

• rozdělování slov na slabiky - vhodné s vytleskáváním

• vymýšlení slov, začínajících na nějakou zadanou hlásku nebo slabiku (KO-lo, KO-pačky, KO-loběžka…)

• slovní fotbal (na poslední hlásku, slabiku)

• poznávání rozhláskovaných slov - nejprve trojhlásková (např. předříkáváme po hláskách: s-ý-r, d-ů-m, č-á-p,…atp., následně po zvládnutí kratší slova vícehlásková - například: m-á-m-a, d-o-m-a, a-h-o-j atp.)

• sluchové rozlišování (diferenciace):

  • nabízení dvou různých nebo stejných slov (i nesmyslných) a musí určit, zda jsou stejná nebo jiná (např. dos/doc, fon/lon, kůže/gůže… ) - nahlas a zřetelně předříkáme dvojice slov: např. kos–koš atd. Dítě má poznat, zda se jedná o stejná či odlišná slova. Postupně aktivitu ztěžujeme použitím delších slov, která jsou obtížnější v rozlišení.


Další zábavná cvičení naleznete v následujících pracovních sešitech:

Frančíková’R.; Štanclová E., Šimonovy pracovní listy 15: Rozvoj sluchového vnímání, rozlišování hlásek, slabik a slov

Sluchové vnímání: příprava na výuku čtení a psaní, reedukace poruch učení. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-352-0.

ZELINKOVÁ, Olga. Pavučinka: soubor cvičení sluchového vnímání : cvičení sluchového vnímání a rozlišování délky samohlásek, slabik dy-di, ty-ti, ny-ni a sykavek. Ilustroval Lída ŠÁMALOVÁ. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010. ISBN 978-80-7311-111-3.

Frančíková’R.; Štanclová E., Šimonovy pracovní listy 15: Rozvoj sluchového vnímání, rozlišování hlásek, slabik a slov

Sluchové vnímání: příprava na výuku čtení a psaní, reedukace poruch učení. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-352-0.

ZELINKOVÁ, Olga. Pavučinka: soubor cvičení sluchového vnímání : cvičení sluchového vnímání a rozlišování délky samohlásek, slabik dy-di, ty-ti, ny-ni a sykavek. Ilustroval Lída ŠÁMALOVÁ. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010. ISBN 978-80-7311-111-3.


Pro nácvik můžete využít pracovní listy, které jsou ke stažení níže.

Podporují nás

Informace o škole

Základní informace

Název školy:Základní škola Svitavy, Riegrova 4
Adresa:Riegrova 600/4, Svitavy, 56802
IČ:49328263
Datová schránka: zz7msvs

Kontakty

Mgr. Milena Baťkováředitelkabatkova@riegrovka.czTel.: 739 630 519
Mgr. Lenka Pražanovázástupkyně řed.prazanova@riegrovka.czTel.: 605 158 932
Renata Ticháhospodářkaticha@riegrovka.czTel.: 739 630 517
Hana Krčmářováškolní družinakrcmarova@riegrovka.czTel.: 739 630 518

Mapa