V týdnu od 27.3. do 31.3. 2023 se žáci 4.a zúčastnili výukového pobytu v přírodě v Ekocentru Paleta - Oucmanice. Vzhledem k termínu a počasí jsem vybrala výukový program s názvem Zapomenutá zima.
Počasí ani trochu nepřipomínalo jaro. První dva dny dokonce nasněžilo, přesto výuka probíhala podle plánu (didaktické hry na určité téma uvnitř, poté praktické činnosti v terénu).
Koho zajímá, co děti dělaly a co prožily, může si přečíst níže.
Ptáci v ohrožení (velké pexeso na podlaze - poznávačka ptáků a situací, které ptáky ohrožují).
Stopy I. (poznávačka zvířat a ptáků, kteří tráví zimu bez zimního spánku, jejich stopy, stopovačka na velkém archu papíru se stopami zvířat a ptáků, výroba sádrového odlitku stopy).
Na statku - seznámení se zvířaty, která na statku v Oucmanicích chovají (kozy, ovce, králíky, morčata, osla, slepice), potom práce na statku (nakládání a převážení hnoje kolečkem na vozík, hrabání stařiny a převážení kolečkem na kompost).
Stopy II. - výprava (vyhledávání otištěných stop v blátě - srnčí, kočičí, psí, ptačí.... ).
Muzea - sbírka předmětů, které se dříve na statku používaly (např. kafemlýnky, valcha, kameninové nádoby, nádoby na drané peří, máselnice, formy na máslo). Na půdě velké exponáty (např. žebřiňák, necky, mlátička, cepy, starodávný medomet, ...).
Výlet - směr Choceň - Peliny, krásný zážitek z člověkem nedotčené přírody - Přírodní park Orlice, Brandýs nad Orlicí (cukrárna a obchůdek), památník J.A.Komenského, Čertova rokle a 1km zpět do Oucmanic (celkem téměř 11 km).
Koláče - výroba a pečení ve venkovní peci na ohni (výroba tvarohu na tvarohovou náplň, výroba másla do těsta, výroba makové a jablečné náplně, výroba kvásku, kynutého těsta, tvarování a plnění koláčů).
Jablkový večer - jak beze zbytků zužitkovat jablka (výroba kompotu, křížal a čaje ze slupek).
Dílna - budky (řezání prken, vrtání, sbíjení dohromady pomocí kladiva a hřebíků podle plánku).
Drátkování - výroba stromečku z drátků, korálků a kamínku.
Bylinky - seznámení, zápis do pracovního listu (jak jednotlivcům voní, jak chutnají a zápis blahodárných účinkū podle karty u bylin), výroba firemního čaje (4 skupinky, namíchat bylinky, vymyslet název, slít odvar a potom ochutnávka).
Ovčí vlna - jak śe zpracovává + zvířata, která poskytují vlnu (např, lamy, angorští králíci a jeden druh bizonů), pak plstění - výroba obrázku, podložky pod hrneček nebo záložky či náramku pomocí plstěných česanců a speciální jehly.
Vše jsme zvládli. Máme krásné zážitky a příjemný pocit z překonání nepříznivého počasí, Bylo to náročné - i tak jsme si to užili. Já smekám klobouk....děti statečně překonaly odloučení od rodiny ( i před těmi, které se nutně potřebovaly vypovídat přes telefon o zážitcích).
Moc jsme se těšili domů....za maminkami, tatínky a za svým domácím zázemím.
Jsem ráda, že mám tak prima čtvrťáky.
Za 4.a třídní učitelka Radomíra Ondráčková