Vnímání prostoru, zpracování a zapamatování si prostorových vztahů má významný přínos pro mnoho školních činností (např. kreslení – uvědomování si vedení směru čáry, matematické dovednosti apod.).
Níže přináším několik tipů, jak prostorové vnímání dítěte podpořit a rozvíjet:
• nacvičování základních pojmů (nahoře, dole, uprostřed, před, za, hned před, hned za, mezi, pod, vedle, u) za využití názorných pomůcek (např. obrázek, fotografie) – s pomocí uvedených předložek veďte dítě k popisu polohy objektů vzhledem k vlastní osobě (Např. „Na obrázku vidím vpravo dole balón. Za lavičkou stojí strom. Uprostřed obrázku je houpačka.“).
• určování vzájemné polohy dvou různých objektů – využít můžete věci kolem sebe (např. „Pod stolem je židlička. Na stole vlevo leží svíčka.“); rozhodování o vzájemné poloze dvou objektů (je - není něco v tašce)
• popisování cesty do obchodu, mateřské školy, parku apod. s pojmy vpravo/vlevo
• zakreslování jednoduchých obrázků podle diktátu („Zakresli na výkres do pravého, horního rohu nahoru sluníčko. Dolů, doprostřed nakresli auto.)
Pro rozvoj můžete využít naše pracovní listy – ke stažení níže
Další zábavná cvičení naleznete v následujících pracovních sešitech:
Bednářová, J.: Orientace v prostoru a v čase pro děti. Brno: Edika, 2012.
Bednářová, J.: Prostorová orientace. Brno: PPP Brno, 2004
Pro nácvik můžete využít pracovní listy, které jsou ke stažení níže.
prostorova-orientace---riegrovka.pdf | Stáhnout |
Název školy: | Základní škola Svitavy, Riegrova 4 |
Adresa: | Riegrova 600/4, Svitavy, 56802 |
IČ: | 49328263 |
Datová schránka: | zz7msvs |
Mgr. Milena Baťková | ředitelka | batkova@riegrovka.cz | Tel.: 739 630 519 |
Mgr. Lenka Pražanová | zástupkyně řed. | prazanova@riegrovka.cz | Tel.: 605 158 932 |
Renata Tichá | hospodářka | ticha@riegrovka.cz | Tel.: 739 630 517 |
Hana Krčmářová | školní družina | krcmarova@riegrovka.cz | Tel.: 739 630 518 |