Níže přináším několik tipů, jak v této oblasti dítěte podpořit a rozvíjet:
- Rozvíjejte grafomotoricé dovednosti (např. kresba čára, vlnek, křivek, smyček, apod.).
- Při uvolňování zatuhlé ruky postupujte od velkých tahů na velké ploše, kdy pohyb vychází z ramene. Bude-li cvik zvládnut ve velkém, pokračujte v psacím pohybu vycházejícím z lokte, nakonec po zvládnutí vycházejte z pohybu v zápěstí a z pohybu vycházejících z prstů.
- Nacvičujte špetkovitého držení tužky pomocí „ špetění", tzn. jakoby solit mouku, písek pomocí palce, ukazováčku a prostředníčku; kreslit tak např. obrazce na tácek, pískoviště apod.; možno využít trojhranné pastelky/ o větším průměru/ tužky Stabilo.
- Obkreslujte podle předloh nebo kreslete tzv. dokreslovačky.
- Skládejte kostky/lego/puzzle/mozaiky podle vzoru, atd.
- Vyhledávejte obrázky ve změti čar a obtahujte je.
- Sledujte čáry prstem, pastelkou.
- Modelujte, pracujte s hlínou, plastelínou. Stříhejte, lepte, sestavujte řetěz z kancelářských sponek, navlékejte korálky, zapínejte knoflíky, háčky, zavazujte tkaničky, apod.
- Využívejte omalovánky, domalovánky, apod.
K nácviku můžete využít pracovní listy - Než půjdu na Riegrovku, které jsou ke stažení níže.
Další zábavná cvičení naleznete v následujících pracovních sešitech:
- Rozvoj grafomotoriky, Bednářová Jiřina
- Mezi námi pastelkami (1. díl – 3. díl), Bednářová Jiřina
- Kreslení před psaním, Bednářová Jiřina
- Jedním tahem-uvolňovací grafomotorické cviky, Bednářová Jiřina, Šmarda Richard
- Šimonovy pracovní listy č. 5, 9 - grafomotorická cvičení
- Čáry, máry I., Michalová Zdeňka